Jeg kan modtage post, men ikke sende fra min email klient (f.eks Outlook)
Dette kan skyldes flere ting. Som udgangspunkt burde du kunne sende, da brugernavn og kodeord for at sende er det samme som for at modtage. Du skal dog bede din email-klient om at sende igennem vores server (mail.nhl-data.dk) på port 587, samt bede dig om at logge ind INDEN den sender, hvilket normalt er et flueben som skal sættes.
I “gamle dage” benyttede man typisk sin ISPs (internet udbyders) SMTP-server. Dette forekommer sjældent gavnligt i dag. Det anbefales derfor at man benytter NHL’s servere som angivet ovenfor.
Jeg får ofte denne fejl, når jeg vil sende post: Error 550 – User must check mail first
Dette skyldes en fejl i din opsætning i dit postprogram for din e-mail-konto. For at undgå misbrug af NHL Data’s mailserver, har vi konfigureret den således, at du skal valideres før du får lov til at sende en e-mail.
For at rette din opsætning, skal du sætte et kryds i feltet “Min server kræver godkendelse” (på engelsk: “My server requires authentication”). Du kan finde en detaljeret forklaring under menupunktet E-mail opsætning på supportsiden.
Hvad hedder den indgående (POP3) og udgående (SMTP) post server?
For at kunne opsætte dit post-program skal du angive en indgående server (POP3) samt en udgående server (SMTP). Begge servere hedder: mail.nhl-data.dk.
Hvad er NHL WebMail?
NHL WebMail er et web-baseret e-mailprogram, der gør det muligt at hente og sende post ved at benytte en almindelig internet browser (f.eks. Internet Explorer, Chrome, Safari eller Firefox). Dette gør dig i stand til at tjekke din post, selvom du er væk fra din normale arbejds-PC, f.eks. på kundebesøg, i udlandet osv. Du kan tilgå den på http://webmail.nhl-data.dk.
Kan jeg automatisk videresende post til en anden e-mailadresse?
Ja, det er muligt at indstille din konto til automatisk at videresende post til en anden e-mailadresse. Dette gøres ved at logge på NHL WebMail og gå op i menupunktet ‘Indstillinger’ | ‘WebMail indstillinger’. Herefter logger du automatisk på NHL WebAdmin, der giver dig mulighed for at ændre en række indstillinger for din e-mailkonto, bl.a. password, Autosvar (Out of Office reply) samt automatisk videresendelse af post.
- Tryk på menupunktet: ‘Min konto’
- Vælg Ja i ‘Denne Konto Sender pt Mail Videre’
- I ‘Videresend Adresse(r)’ skrives den e-mailadresse der skal videresendes til.
- Tryk til sidst på knappen ‘Gem ændringer’
Bestemte afsendere kan ikke sende mails til mig – de modtager en fejlbesked fra NHL Data’s mailserver. Hvorfor virker det ikke ?
NHL Data forsøger i videst mulige omfang at reducere den mængde SPAM-mail (uønsket email) der slipper igennem til vores kunder.
En af metoderne vi anvender er at checke afsenderens IP-adresse mod en global liste over kendte SPAM-kilder. Denne liste anvendes af rigtig mange e-mail udbydere som NHL Data, og fungerer i korte træk på følgende måde:
- Når en SPAM-mail modtages bliver afsenderens IP-adresse listet i den globale database.
- Hver gang NHL Data modtager en e-mail til en af vores kunder ser vi om afsenderen er registreret i denne database.
- Hvis dette er tilfældet, nægter vores mailserver at modtage e-mailen (da det formentligt er SPAM), og returnerer en fejl i stedet.
Af og til sker det dog at “normale” mennesker bliver registreret i databasen – det kan ske ved at man har fået en virus der sender SPAM-mails ud, eller ved at man af sin internetudbyder får tildelt en dynamisk IP-adresse der tidligere har været givet til en SPAMmer. Under alle omstændigheder resulterer det desværre i, at vedkommende ikke kan sende mails til NHL Data’s kunder, og formentlig heller ikke til mange andre modtagere, da deres mailserver også checker mod denne globale liste.