Hvis du er på ferie, barsel, orlov eller blot har brug for hjælp fra en kollega, kan du nemt og sikkert give vedkommende adgang til din email og/eller kalender, direkte fra Outlook. Det er faktisk ret nemt.
Personen som giver adgang
Fra Outlook går man op under “Filer”…
Dernæst under “kontooplysninger” vælges den ønskede konto i listen. Det kan være din egen mailkonto, eller en anden konto som du har fuld adgang til. Derefter vælges “Stedfortræder” i menuen under “kontoindstillinger”.
I dialog-boksen som kommer frem, kan man så tilføje de personer som skal have adgang.
Dernæst skal man vælge præcist hvad de skal have adgang til. Det kunne f.eks. være som følgende, hvilket ville være typisk for en person som holder ferie hvor en kollega blot skal tjekke vedkommendes mails, men ikke har behov for adgang til kalender og andet.
Det er såmænd det hele. Vælger “man at “Send automatisk en meddelses til stedfortrædere[…]” vil vedkommende nu modtage en mail som beskriver hvilken adgang som personen har fået.
Personen som har fået adgang
Det eneste man skal gøre er at åbne en “Anden brugers mappe”. Bemærk at man naturligvis kun kan åbne det som man har fået adgang til. Har man f.eks. kun fået adgang til indbakken, som i eksemplet her, kan man kun åbne denne. Forsøger man at åbne andet, vil man få en fejl.
Herefter angives navnet på den brugers mailboks som ønskes åbnet. Dernæst bliver den tilføjet til din Outlook.