Søg
Close this search box.

Hvad koster det at flytte til Microsoft 365 Business Premium

Hvis du i dag primært bruger Google eller har en ældre version af Microsoft Office, og overvejer at flytte til Microsoft 365 Business Premium så kan du her se, hvad der vil ske og hvad der vil øge prisen for flytningen.

Læs også: Hvad er Microsoft 365

Uanset løsningen giver vi altid et tilbud på flytningen inden vi går i gang.

Se prisen på Microsoft 365 Business Premium

Supportpakker eller ej?

Hvis I vælger at flytte til Microsoft 365 sammen med os og I får supportpakker til jeres medarbejdere, så er meget af flytningen inkl. i pakkerne. Og så får I rabat på timeprisen hos os.

Så denne artikel går på jer, som ikke har supportpakker, eller bare gerne vil have et overblik.

Hop direkte til:

Pris på oprettelse af brugere og Microsoft 365 licenser

Installation af Office-pakken

Pris på opsætning af OneDrive

Opsætning af SharePoint

Flytning af e-mails

Installation af Intune

Opsætning af sikkerhed

Jeres computere har betydning for prisen

Pris på oprettelse af brugere og Microsoft 365 licenser

Det gør vi gratis for alle kunder – uanset om de har supportpakke eller ej.

Installation af Office-pakken

Dette er måske den mest simple del af arbejdet, da du bare starter installationen ved at klikke på et link. Hvis du ikke kan få det til at virke, kan du som regel få hjælp fra en IT-leverandør, der typisk bruger 10-20 minutter på det.

Hvis I har valgt en Microsoft 365 Business Premium, som er den, vi anbefaler – så sker installationen via Intune og kører derfor automatisk.

Pris på opsætning af OneDrive

Installeringen af OneDrive er noget, der sker på samme tid som Office-pakken, som er nævnt i et af de ovenstående punkter.

Det, der kan tage tid i opsætningen, er, hvis der skal flyttes filer fra et andet sted, eller hvis der skal tændes for OneDrive-synkronisering på hver enkelt computer. Hvis du eller dine medarbejdere har brug for hjælp til dette, vil din IT-tekniker være i stand til at hjælpe med flytningen.

Pris på opsætning af SharePoint

Der findes vanvittigt mange muligheder i SharePoint, og tjenesten er klar i dit Microsoft 365 Business Premium-abonnement. SharePoint var oprindeligt beregnet til at være et intranet, men kan I dag bruges til mange ting, fx til at erstatte en filserver.

Kontakt din IT-udbyder for en gennemgang af de muligheder, der passer til din branche. Det er muligt at skræddersy SharePoint, så det passer til netop jeres behov. Derfor kan prisen for en god løsning koste alt fra et par tusinde kroner til flere hundrede tusinde kroner.

Flytning af e-mails

Selvom det kan virke som det mest simple og almindelige, er det ofte denne funktion, der kræver mest arbejde.

Prisen på at flytte e-mails kommer an på, hvor I har jeres e-mails i dag. Hvis I har en løsning, hvor jeres e-mails ligger i PST-filer, så flytter vi gratis jeres mails.

Hvis I ikke har en løsning, der bruger PST-filer – fx en Gmail eller en e-mail-server, så tager det en del tid for os at flytte og vi kan derfor ikke gøre det gratis.

Hvis I selv kan etablere PST filer, så flytter vi dem gratis til Microsoft 365.

Hvis I har brug for hjælp, vil en IT-leverandør normalt bruge mellem 1-2 timer pr. bruger i Microsoft.

Hvis vi skal hjælpe dig med PST-filer kan du regne med en pris fra 400 kr. til 1800 kr. pr. bruger. Det bliver dyrere, hvis du har en ældre Office-løsning, har meget store indbakker og gamle computere. Vi giver dig altid et tilbud, så du ved, hvad den endelige pris er.

Installation af Intune

Intune er den service i Microsoft 365 Business Premium, der giver dig mulighed for at administrere alle computere, mobiltelefoner og tablets.

Læs mere om Intune her

Du får en standard opsætning til alle medarbejdere, så du kan styre alle programmer, der bruges, installeres og muligvis slettes. Du kan også styre adgang til filer.

Når sikkerhedsindstillingerne er sat op, er Intune klar til implementering. Det er en god idé at planlægge projektet sammen med din IT-leverandør.

Til installeringen skal der bruges cirka 1,5 time pr. enhed. Du skal være opmærksom på, at dette ofte forudsætter, at enhederne er forholdsvist nye, har Windows 10 Pro installeret og har få lokale data gemt.

ATP-opsætning (Advanced Threat Protection)

Næste trin er at opsætte ATP-beskyttelse. Det er en utroligt vigtig funktion, der fjerner skadeligt indhold.

Alle indgående e-mails scannes, så vedhæftede filer og links er sikre for dine medarbejdere. ATP vil også beskytte filer, der deles og modtages i OneDrive, SharePoint og Teams. Dette aktiveres af din IT leverandør i Microsoft Administration Center.

Denne funktion bør du prioritere højt, og din IT-leverandør bruger ofte 1-2 timer på opsætning og test.

Opsætning af sikkerhedsindstillinger

For at få fuldført installationen på dine enheder samt de rette brugeropsætninger og 2-trins godkendelser, bliver din IT-udbyder nødt til at installere alle de korrekte indstillinger i Microsoft Administration Center. Dette gøres i samarbejde med dig.

Fx at alle i virksomheden kun må bruge Microsoft Edge sammen med deres Office-konto, eller at de typer af enheder, der skal godkendes, skal være af én bestemt slags (f.eks. kun Android-telefoner).

Opsætningen tager en del tid for din IT-leverandør – der skal ofte bruges 10-12 timer. Men det kommer an på, hvilke sikkerhedstjenester, du har brug for, og hvor mange der skal aktiveres og testes.

Opsætning af 2-trins godkendelse – Multi Faktor Autentificering (MFA)

MFA sikrer brugerens identitet for dig og dine medarbejdere. Det vil kort sagt sige at du skal godkende med en app på din telefon – fx Microsoft Authenticator – når du logger ind på Microsoft 365.

Din IT-leverandør hjælper dig med at aktivere denne funktion, og du beslutter selv, hvor ofte MFA skal kræves. Opsætningen tager cirka 2 timer plus ca. 15 minutter pr. bruger.

Da din IT-leverandør er afhængig af at kunne komme i kontakt med den enkelte medarbejder er det vigtigt at planlægge hvornår det skal ske for den enkelte medarbejder.  

Hvis I vil bruge jeres egne computere, betyder det en del for prisen

Det kan tage meget længere tid, hvis:

I har gamle computere

Hvis én eller flere af computerne er ældre end 2-3 år, skal du tilføje cirka 1-2 timer pr. computer til opsætning af tjenesten.

Dette skyldes, at disse computere ofte er langsommere så processen tager længere tid.

TIP! Gennemgå dine computere sammen med din IT-leverandør, inden du starter med installeringen. Find ud af om det kan betale sig at udskifte ældre computere, så du ikke behøver at betale ekstra for dem når de muligvis skal skiftes inden for kort tid.

I har meget data og lidt plads på computere

Hvis computeren indeholder mange data, skal disse flyttes fra den gamle brugerprofil til en ny og sikker Microsoft 365-profil på computeren. Dette gøres ved at synkronisere OneDrive på computeren.

Hvis computeren har mange data, der findes lokalt og ikke i for eksempel SharePoint eller OneDrive, skal disse flyttes og synkroniseres af en IT-tekniker, hvilket betyder, at processen vil tage længere tid. Du skal forvente cirka 1 time ekstra, hvis computeren har mange data.

TIP! Opsæt gode rutiner for dine brugere til lagring af dokumenter. Få brugerne til selv at flytte vigtige data i for eksempel OneDrive, så du ikke behøver at blive pålagt ekstra omkostninger fra IT-leverandøren.

Jeres computere har Windows Home

Hvis du har en computer, der i forvejen har installeret Windows Home, kan du ikke installere Microsoft 365 Intune. Windows 10 Home findes typisk på computere, der er købt til privat- eller skolebrug. Så tjek, om den computer, du har eller vil købe, har Windows 10 Pro installeret, så den kan bruges til virksomheder.

En opgradering af en computer fra Windows 10 Home til Windows 10 Pro kan tage flere timer, hvorfor du bør tjekke dette på forhånd.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg har computere med Windows 10 Home?

TIP! Hvis du har computere med Windows 10 Home, eller hvis du er i tvivl om, hvordan du finder ud af det, skal du kontakte din IT-leverandør, inden du starter med Microsoft 365. Udskift eller opgradér computerne til Windows 10 Pro inden installering, så du på den måde sparer timer på hver computer.

Konklusion

Microsoft 365 Business Premium er et fantastisk værktøj for virksomheder. Det giver dig mulighed for at arbejde i nogle af de bedste programmer, der samtidig sikrer dine medarbejdere og enheder til en fordelagtig pris.

Der er meget tid og mange penge at spare på at planlægge processen godt med din IT-leverandør. Ved at informere og guide dine medarbejdere, sikrer du dig, at de er godt forberedte, så IT-teknikeren, der udfører installeringen, kan spare tid og dermed penge.

Kom godt i gang med Microsoft 365 Business Premium i dag!

Vil du vide mere om, hvordan du bruger Microsoft 365 Business Premium, eller hvordan du kommer i gang med at opsætte en bedre sikkerhed i Microsoft 365, er du mere end velkommen til at kontakte os.

Er du i tvivl om hvilken licens, du skal vælge kan du læse vores guide til Microsoft 365 licenserne.

Mangler du hjælp til at komme i gang med Microsoft 365 Business Premium i din virksomhed? Så send en e-mail til kontakt@nhl-data.dk, eller ring på 70 28 66 00.

Få artikler på mail

Nysgerrig på mere?

Tag fat i os i dag – så ser vi sammen på, hvordan vi kan hjælpe dig med din it. 

Ring eller send os en besked.

Er du kunde og har brug for support, så ring eller send en mail på support@nhl-data.dk

Martin Dahlem - IT og Netværkssikkerheds Konsulent
Jesper Haggren - IT Konsulent - DevOps - Implementerings ekspert - Microsoft 365