– alt du skal vide om indkøb og outsourcing af support i din virksomhed
Oplever du konstant IT-problemer i din virksomhed, store som små? Så har du måske brug for at få nogle professionelle på banen eller overveje en anden leverandør.
IT-problemer kan opstå i alle situationer, og typisk opstår de, når du har allermindst brug for dem. Det er ikke meningen, at du skal have de samme problemer hele tiden. Samtidig kan din IT-nedetid have stor indvirkning på resten af din forretning.
I denne artikel vil vi guide dig i, hvilken type af IT-support der findes, hvad langt de fleste virksomheder har brug for af IT-kompetencer, og hvordan du får mest muligt ud af din forretning og undgår de daglige IT-udfordringer.
Hvis du i stedet har brug for konkret IT-support nu og her, har vi samlet de mest almindelige IT-support-spørgsmål. Her kan du få svar på alt kvit og frit – fra hvordan du opretter en ny mailkonto i 365 til tips til din WordPress.
Skal du outsource din IT-support?
Der er meget spildtid forbundet med internetproblemer og at vente på dokumenter, der ikke gider at åbne – og spildtid koster på bundlinjen.
Det er vi alle sammen klar over. Men mange virksomheder forsøger alligevel selv at løse de daglige IT-problemer uden hjælp fra en IT-kyndig. Måske får du løst problemet, men kun for at opleve det igen ugen efter. Eller måske du ender med kortvarige lappeløsninger. Hvis du ikke selv kan eller vil stå for den daglige support af medarbejdere, bør du outsource din IT-support. Længere er den ikke. Tænk over, hvor meget tid der bruges i virksomheden på udfordringer – og hvor lang tid det tager at løse dem. Hvor meget tabt arbejde ligger der egentligt der?
Foruden spildtid og forkert brugte ressourcer handler det også om, hvilke kompetencer du har i virksomheden – især hvis du har en enkeltmandsvirksomhed eller en lille virksomhed. Kan du rent faktisk selv sætte tingene korrekt op, eller halter det? Hvis dine IT-løsninger ikke er opsat på den rigtige måde, kan det være fatalt for virksomhedens daglige drift, fordi du så kan risikere at miste data eller mindske sikkerheden.
Det samme skal du overveje, hvis du har en person ansat til at klare IT-udfordringerne. Tænk blandt andet over, om personen har de rette kompetencer og en bredde i sine kompetencer til at udfylde alle de roller, der ligger i opsætning af din virksomheds IT. Det kan gælde alt fra sikkerhed og infrastruktur til servere, netværk og firewall. Altså en enorm bunke af arbejde, der kræver specifikke kompetencer og en masse tid.
Når du outsourcer til en IT-virksomhed, får du adgang til mange flere specialister – og dermed også mange flere kompetencer. Det er derfor værd at overveje, hvilke kompetencer du allerede har i virksomheden, og hvor lang tid I bruger på tilbagevendende IT-udfordringer.
Hvilke IT-kompetencer har din virksomhed brug for?
For at kunne løse de fleste virksomheders behov er der flere kompetencer, der er nyttige at have. Det er selvfølgelig ikke alle virksomheder, der har brug for alle kompetencer, men langt de fleste kompetencer vil give mening i en IT-support-sammenhæng.
For at løse alt fra daglige udfordringer til kritiske problemer skal du bruge følgende kompetencer:
- Supportmedarbejdere, der kan løse de helt gængse Office-/computerproblemer
- En netværksspecialist, som kan løse og opsætte netværk i virksomheden, så det både er sikkert og fungerer i hverdagen
- En webudvikler, hvis du vil have løst udfordringer med dit website – medmindre du har andre til at gøre det, eller selv kan håndtere det
- En specialist i infrastruktur, som er i stand til at opsætte og løse problemer i din grundlæggende IT-infrastruktur
- En specialist i serveropsætning og vedligehold
- En backend-udvikler, som kan bygge integrationer mellem systemer er også en fordel, hvis din virksomhed arbejder i flere separate systemer.
Der er altså ingen tvivl om, at de fleste virksomheder har behov for rigtig mange kompetencer for at kunne løbe rundt. Brug derfor tid på at overveje, hvilke kompetencer der er nødvendige i lige netop jeres virksomhed, og find ud af, hvad I kan klare internt – uden at gå på kompromis med kvalitet og sikkerhed – og hvilke kompetencer der giver mening at få ind udefra.
Dét skal du være opmærksom på, når du outsourcer din IT-support
Der er flere ting at have in mente, når du skal outsource din IT-support. Først og fremmest er det vigtigt at vælge en certificeret leverandør. Det kan både være i forhold til de overordnede processer i IT-virksomheden og i forhold til specifikke programmer såsom en Microsoft-certificeret leverandør. Så er du sikret den mest optimale sikkerhed og tryghed, men også at du udnytter funktionerne bedst muligt.
Det er samtidig vigtigt at holde styr på økonomien, så antallet af supporttimer – og din regning – ikke løber løbsk.
Vælg den rette aftale til din IT-support
Når du skal vælge IT-support, drejer det sig ikke kun om, hvad du skal have hjælp til, men også hvordan aftalen skal struktureres, så du får mest muligt ud af den. Hvis du outsourcer din IT-drift og support til nogle andre, vil det typisk være delt op i forskellige typer af aftaler.
Med en IT-support-aftale kan du typisk få:
- en fast pris på ”almindelig support”, hvor projektarbejde kommer ud over.
- en fast pris på al IT-support og udvikling.
- timepriser på al IT-support og udvikling.
Find ud af, hvilket format der bedst matcher dine behov. Skal du have hjælp til alle dele af din forretning på daglig basis? Så er det oplagt at vælge en fast pris. I det format vil du altid vide, hvad dine faste udgifter er, og du er sikret hjælp til alle dine udfordringer – uden betænkningstid.
Har du i stedet udelukkende brug for hjælp til små udfordringer en sjælden gang imellem? Så er det måske en timebaseret support, som du skal have, da du så udelukkende betaler for det, som du skal have fikset. Ved at overveje dine behov kan du derfor få mest muligt ud af din IT-support og de penge, som du lægger i den.
Hos NHL Data har vi flere forskellige IT-support-pakker, der kan matche dine behov. Tøv endelig ikke med at kontakte os, hvis du har brug for en snak om dine IT-behov.