Undgå identitetstyveri
Mange af os har en gratis mailkonto hos en af de store udbydere, f.eks. Microsoft, Google eller Apple. Man skal bare huske på, at når man får noget gratis, så er der heller ikke nogen hjælp at ringe til, når det går galt. Det vil der være i større udstrækning på en betalingsløsning.
Alle de store udbydere kører med flere lag af sikkerhed. Først og fremmest er du beskyttet med et password. Hvis du glemmer det, så har du ved opsætningen svaret på nogle spørgsmål, som kan være med til at give dig adgang til at nulstille dit password. Du har sikkert også angivet en alternativ mailadresse eller et telefon nummer, som du kan kontaktes på. Det er ment som kontrolforanstaltninger, så udbyder kan være sikker på, at den der kan svare på spørgsmålene, rent faktisk er den rigtige person.
Problemet er, at det kan være flere år siden, at vi oprettede kontoen, og i mellemtiden har vi glemt svarene, eller vi har fået ny alternativ mailadresse eller nyt telefonnummer.
Når en hacker stjæler adgang til din mailkonto, skyldes det for det meste, at vi bruger alt for gennemskuelige passwords, ofte det samme password til mange ting, og samtidig får vi aldrig ændret det. Med forholdsvis simple værktøjer kan hackerne gætte passwordet og hvis de ændrer det, så har du ikke mulighed for at gøre noget for at forhindre dem i at sende mails i dit navn.
Så det er vigtigt at gennemgå sine opsætninger indimellem, og få opdateret de personlige oplysninger.
Der er mange skræmmende eksempler på, at folk har fået stjålet sin mailkonto af hackere, som uhindret kan sende mails til kontaktperson kartoteket, som intetanende tror, at det er den rigtige bruger som skriver. I nogle af eksemplerne får hackerne således lokket modtagerne til at overføre penge til en konto, fordi de bliver narret til at tro, at afsenderen er fanget på en ferieø uden penge.
Husk at bruge sund fornuft, hvis der kommer en mail med et indhold, som ikke er helt normalt. Er man i tvivl, så slet mailen.
Se også vores ultimative guide til IT-sikkerhed.